Το τελευταίο διάστημα η ΑΑΔΕ μέσω των τοπικών Εφοριών αποστέλλει κατασχετήριες εκθέσεις ακινήτων, κατασχέσεις στα χέρια τρίτων (Τράπεζες κ.α.) και δεσμεύσεις λογαριασμών, κυρίως για οφειλές προς το Δημόσιο, αλλά και άλλους Οργανισμούς.
Οι κατασχέσεις αυτές για να είναι υποστατές, έγκυρες και κυρίως νόμιμες πρέπει να συνοδεύονται και να εμπεριέχουν υποχρεωτικά τον πίνακα χρεών του οφειλέτη, τα ποσά που οφείλονται, την ημερομηνία καθεμιάς παράβασης και την ημερομηνία καταγραφή της οφειλής στους χρηματικούς καταλόγους της Δ/νσης Οικονομικών ή της Ταμειακής Υπηρεσίας της αρχής που επέβαλε την κατάσχεση, διαφορετικά δεν υπάρχει έγκυρη και νόμιμη κατάσχεση ή δέσμευση. Συνήθως, οι υπηρεσίες καθυστερούν να εγγράψουν την οφειλή στους καταλόγους και έτσι η ημερομηνία παράβασης και η ημερομηνία καταχώρισης στους χρηματικούς καταλόγους είναι διαφορετική, οπότε αν έχει περάσει τριετία ανάμεσα στις δύο ημερομηνίες, τότε η απαίτηση αυτή έχει αποσβεστεί, οπότε ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΕΙΣΠΡΑΧΤΕΙ, με βάση τις διατάξεις περί αποσβεστικής προθεσμίας του ΑΚ, του ν.542/77 και την πάγια νομολογία του ΣτΕ. ΠΡΟΣΟΧΗ, για να μην σας παραπλανούν οι δήθεν γνώστες αρμόδιοι, η προθεσμία αυτή ΔΕΝ ΚΑΛΥΠΤΕΤΑΙ, ούτε παρατείνεται ή αναστέλλεται για κανέναν λόγο ή αιτία, εκτός αν εκ των υστέρων υπάρξει αναγνώριση χρέους από τον οφειλέτη ή νόμιμη γνωστοποίηση της οφειλής εντός της τριετίας.
Υπάρχει λοιπόν η δυνατότητα στους οφειλέτες να προσβάλλουν στα Δικαστήρια τον πίνακα χρεών και την κατάσχεση, αρχικά με ενδικοφανή προσφυγή και στη συνέχεια με ανακοπή, , να πετύχουν την ακύρωση και μάλιστα οποτεδήποτε, γιατί δεν υπάρχει προθεσμία σε αυτήν την ανακοπή, όμως καλό θα είναι, αν η ΑΑΔΕ κοινοποιήσει οποιοδήποτε έγγραφο, είτε κατάσχεση, είτε ατομική ειδοποίηση, να ασκήσει ο οφειλέτης τα ένδικα μέσα. Επίσης, ένα λάθος που γίνεται συνήθως, είναι ότι οι φορολογούμενοι μπλέκουν την αποσβεστική προθεσμία με την παραγραφή. Η παραγραφή αφορά σε περιπτώσεις που μετά από την πάροδο κάποιου χρονικού διαστήματος το δικαίωμα προς διεκδίκηση παύει. Το χρονικό αυτό διάστημα ορίζεται από το νόμο και για τις φορολογικές και εν γένει οφειλές προς Οργανισμούς και Δημόσιο ορίζεται στην πενταετία, όπως πλέον πάγια έχει νομολογηθεί με τις υπ΄αριθ. 616,618/17 απόφαση Ολομέλειας ΣτΕ, δηλαδή ισχύει έναντι πάντων.
π.χ. Ημερομηνία παράβασης πράξης το 2015, καταχώριση το 2019, επίδοση κατάσχεσης το 2020. Στην περίπτωση αυτή έχουμε και αποσβεστική προθεσμία, λόγω τριετίας και παραγραφή λόγω παρόδου πενταετίας, εκτός αν έχει αποσταλεί η οφειλή με συστημένη επιστολή ή ηλεκτρονικό ταχυδρομείο (e-mail) ή έχει επιδοθεί με δικαστικό επιμελητή ή αρμόδιο υπάλληλο. Η αποστολή των ειδοποιήσεων με απλή επιστολή δεν καλύπτει τη νομιμότητα της επίδοσης και επομένως άκυρη είναι και η επίδοση και η πράξη που κοινοποιήθηκε.
Στα πλαίσια αυτά γίνεται αντιληπτό, ότι πληθώρα κατασχέσεων και δεσμεύσεων από το Δημόσιο, Δήμους και άλλα ΝΠΔΔ είναι άκυρες ως ανυπόστατες και παράνομες, δεν δίνουν κανένα δικαίωμα είσπραξης, αφού η απαίτηση είτε έχει παραγραφεί, είτε έχει αποσβεστεί και με δεδομένη πλέον την πάγια νομολογία των Δικαστηρίων, άμεση καθίσταται η ανάγκη προσφυγής στα Δικαστήρια προς αποφυγή ταλαιπωριών.
ΑΡΗΣ ΚΑΛΟΥΤΣΑΚΗΣ
ΑΓ.ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ 6, Αθήνα, 4ος όροφος ΤΚ: 10431
Τηλ: 2114 234922 - Κιν: 694 628 6386
Email: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.