Φόρους και πρόστιμα χιλιάδων ευρώ γλιτώνουν τρεις στους δέκα φορολογούμενους που προσφεύγουν στη Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών (ΔΕΔ) της ΑΑΔΕ αμφισβητώντας τις αποφάσεις του φοροελεγκτικού μηχανισμού.
Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της ΑΑΔΕ, στη διάρκεια του 2022 εκδικάστηκαν από τη ΔΕΔ 7.363 προσφυγές φορολογουμένων. Από τις υποθέσεις αυτές η ΔΕΔ έκρινε ότι στις 1.970 περιπτώσεις, ποσοστό 26,8% οι φορολογούμενοι είχαν δίκιο είτε μερικώς είτε συνολικά. Αντίθετα, οι 4.778 πρόσφυγες απορρίφθηκαν, οι 21τέθηκαν στο αρχείο λόγω παραίτησης των προσφύγων και οι 594 απορρίφθηκαν σιωπηρώς, επειδή εξέπνευσε το περιθώριο των 120 ημερών για την εξέταση των προσφύγων.
Συνολικά, από το 2013 που ξεκίνησε να λειτουργεί η ΔΕΔ, υποβλήθηκαν 81.682 ενδικοφανείς προσφυγές, από τις οποίες εκδικάστηκαν οι 77.892 υποθέσεις. Σε 18.607 υποθέσεις η ΔΕΔ διαπίστωσε λάθη στις αποφάσεις του φοροελεγκτικού μηχανισμού και δικαίωσε τους φορολογουμένους.
■ Σχόλιο
Οι φορολογούμενοι πρέπει να διεκδικούν τα δικαιώματά τους όπου κρίνουν ότι έχουν δίκιο. Λάθη γίνονται και θα γίνονται. Το θέμα είναι να εντοπίζονται και να διορθώνονται.
Πολλές φορές οι φορολογούμενοι ενώ πιστεύουν ότι έχουν δίκιο δεν χρησιμοποιούν όλα τα όπλα που τους δίνει ο νόμος.
■ Τι είναι η ΔΕΔ
Η Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών (Δ.Ε.Δ.) είναι ειδική αποκεντρωμένη υπηρεσία, υπαγόμενη απευθείας στον Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.). Αρχικά προβλέφθηκε με τον τίτλο Υπηρεσία Εσωτερικής Επανεξέτασης της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων στις διατάξεις της παραγράφου 1 του άρθρου 70Β’ του ν. 2238/1994 (Α’ 151), όπως προστέθηκε με την περίπτωση 1 της υποπαραγράφου Α5 της παραγράφου Α’ του άρθρου πρώτου του ν. 4152/2013 (Α’ 107) και στην συνέχεια στις διατάξεις του άρθρου 63 του ν. 4174/2013 (Α’170), όπως αυτό τροποποιήθηκε και ισχύει.
Με τη σύσταση της Υπηρεσίας αυτής επιδιώχθηκε αρχικά η κατά το δυνατόν αποσυμφόρηση των διοικητικών Δικαστηρίων από υποθέσεις που μπορούν να επιλυθούν σε επίπεδο φορολογικής διοίκησης και μάλιστα στη σύντομη προθεσμία των εκατό είκοσι (120) ημερών από την κατάθεση της ενδικοφανούς προσφυγής. Δηλαδή, σκοπός είναι με την υποχρεωτική υποβολή της ενδικοφανούς προσφυγής πριν από τη δικαστική :
α) αφενός να επιλύονται όσες υποθέσεις επιδέχονται άμεσης επίλυσης με αποτέλεσμα και την ταχύτερη είσπραξη των δημοσίων εσόδων και
β) αφετέρου να λειτουργεί η Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών ως στάδιο προελέγχου για τις υποθέσεις εκείνες που πρόκειται να εισαχθούν ενώπιον της δικαιοσύνης, έτσι ώστε να έχουν ήδη αναδειχθεί τα βασικά νομικά ζητήματα και να έχουν τεθεί υπό επεξεργασία τα πραγματικά περιστατικά που χρήζουν τεχνικών αναλύσεων και παρατηρήσεων, με αποτέλεσμα και την επιτάχυνση της διοικητικής δίκης.
Η Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών (Δ.Ε.Δ.), η οποία έχει έδρα τον Νομό Αττικής, διαρθρώνεται σε τρεις (3) Υποδιευθύνσεις, δεκατρία (13) Τμήματα και ένα (1) Αυτοτελές Γραφείο, εκ των οποίων η μία (1) Υποδιεύθυνση, τα τρία (3) Τμήματα αυτής και το Αυτοτελές Γραφείο της, εδρεύουν εκτός της έδρας της Διεύθυνσης, στην Περιφερειακή Ενότητα Θεσσαλονίκης, ως κατωτέρω:
Α. Υποδιεύθυνση Επανεξέτασης (Αθήνα)
Τμήματα Α1′ έως Α6′ Επανεξέτασης
Β. Υποδιεύθυνση Νομικών Θεμάτων (Αθήνα)
Τμήματα Β1′ έως Β3′ Νομικής Υποστήριξης
Γ. Υποδιεύθυνση Επανεξέτασης και Νομικής Υποστήριξης (Θεσσαλονίκη)
α) Τμήματα Α7′ και Α8’Επανεξέτασης
β) Τμήμα Β4′ Νομικής Υποστήριξης
γ) Αυτοτελές Γραφείο Διοικητικής Υποστήριξης
Δ. Τμήματα υπαγόμενα απευθείας στον Προϊστάμενο της Διεύθυνσης
Αυτοτελές Τμήμα Διοικητικής Υποστήριξης (Αθήνα).
■ Προσοχή
Από τις 29/11/2022 παρέχεται η δυνατότητα ψηφιακής υποβολής ενδικοφανούς προσφυγής και αιτήματος αναστολής ενώπιον της ΔΕΔ, καθώς και παρακολούθησης της πορείας τους, για πράξεις που έχουν εκδοθεί από τα ΕΛΚΕ, το ΚΕΜΕΕΠ, το ΚΕΦΟΜΕΠ, τις ΔΟΥ Α' και Α1' Τάξης, καθώς και τις ΔΟΥ Ψυχικού και Ν. Ιωνίας Θεσσαλονίκης.
Για τις υπόλοιπες ΔΟΥ Α-Β' και Β' Τάξεως η σχετική δυνατότητα ψηφιακής υποβολής παρέχεται από 15/12/2022.
Επομένως, εφόσον ο φορολογούμενος κρίνει ότι έχει δίκιο, σε συνεργασία με τους ειδικούς (λογιστής, δικηγόρος, εργατολόγος κ.τ.λ), μπορεί να υπερασπιστεί τον εαυτό του και την επιχείρησή του χρησιμοποιώντας τη ΔΕΔ. Άλλωστε στις μέρες μας τα λάθη πληρώνονται.....
Παναγιώτης Ράγγος
Λογιστής Φοροτεχνικός Α΄ Τάξης - Οικονομολόγος