Αστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια Ανενεργά
 

Την παράταση της προθεσμίας υποβολής των φορολογικών δηλώσεων έκανε δεκτό το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και η ΑΑΔΕ.

Σύμφωνα με την ΑΑΔΕ η νέα καταληκτική ημερομηνία είναι η επόμενη Δευτέρα 21 Ιουλίου, ώστε να μπορέσουν οι φορολογούμενοι να κλείσουν τις εκκρεμότητες τους με την εφορία.

Τι δείχνουν τα στοιχεία

→ Φυσικά Πρόσωπα

dilosi1-190725.png

dilosi2-190725.png

dilosi3-190725.png

Μέχρι σήμερα με βάση τα επίσημα στοιχεία της ΑΑΔΕ 17-7-2025 έχουν 6.588.539 φορολογικές δηλώσεις Ε1 φυσικών προσώπων. Από αυτές:

→ Χρεωστικές είναι το 34,63%

→ Μηδενικές είναι το 43,46%

→ Πιστωτικές είναι το 21,90%

→ Νομικά Πρόσωπα – Οντότητες

dilosi4-190725.png

Μέχρι σήμερα με βάση τα επίσημα στοιχεία της ΑΑΔΕ 17-7-2025 έχουν 6.588.539 φορολογικές δηλώσεις Ε1 φυσικών προσώπων. Από αυτές:

→ Χρεωστικές είναι το 72,95%

→ Μηδενικές είναι το   19,97%

→ Πιστωτικές είναι το     7,07%

Τα σημεία προσοχής για την επόμενη χρονιά

dilosi5-190725.png

Φτάνοντας στο τέλος και αυτής της φορολογικής χρονιάς, ως προς τις φορολογικές δηλώσεις, θα πρέπει να επισημανθούν μερικά σημεία ώστε να μην υπάρξει επανάληψη τα επόμενα χρόνια.

Καταρχάς, θα πρέπει να δει το οικονομικό επιτελείο το θέμα της έκπτωσης φόρου 4% τον μήνα Απρίλιο. Ο Απρίλιος είναι ένας ιδιαίτερος μήνας για τα λογιστήρια και τους λογιστές. Υπάρχει ένα πλήθος φορολογικών υποχρεώσεων που θα πρέπει στο διάστημα αυτό να διεκπεραιωθεί (φπα απλογραφικών – διπλογραφικών, ΑΠΔ, VIES, Εργάνη, Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας, συμβάσεις κ.τ.λ).

Επίσης το οικονομικό επιτελείο θα πρέπει να ξαναδεί το θέμα των υποδομών του συστήματος Taxisnet. Ειδικά το τελευταίο 10ήμερο η κατάσταση ήταν τραγική. Το σύστημα μόνο τη νύχτα ήταν ικανό να δεχτεί δεδομένα. Η ευθύνη για την παράταση δεν ανήκει στους λογιστές. Η ευθύνη ανήκει κατά κύριο λόγο στο κράτος και στις υποδομές του και κατά δεύτερο λόγο στην αργοπορία των φορολογούμενων.

Ένα ακόμη βασικό πρόβλημα που θα πρέπει να επισημανθεί αφορά τα νομικά πρόσωπα – οντότητες. Για πρώτη φορά φέτος είχαμε προσυμπλήρωση στοιχείων του εντύπου Ε3 από την πλατφόρμα myData. Όμως η απόφαση (Α.1045/2025)  ορίζει περιθώριο αποκλίσεων έως και 30% στα έσοδα και στις δαπάνες των επιχειρήσεων και ελευθέρων επαγγελματιών, για ολόκληρο το έτος 2024, σε σχέση με τα δεδομένα που έχουν διαβιβαστεί στο myDATA.

Συγκεκριμένα, η απόφαση αναφέρει, πως τα όρια ανεκτών αποκλίσεων βάσει των κανόνων εσόδων – εξόδων ορίζονται σε 30% στην περίπτωση δεδομένων εσόδων, καθώς και σε, επίσης, 30% στην περίπτωση δεδομένων αγορών και εξόδων, ανά φορολογικό έτος σε σχέση με τα αντίστοιχα δεδομένα που έχουν διαβιβαστεί στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA.

Δηλαδή, οι επιχειρήσεις και οι ελεύθεροι επαγγελματίες, θα έχουν την ευχέρεια κατά τη συμπλήρωση των φορολογικών τους δηλώσεων, να διορθώσουν τα ποσά που έχει προσυμπληρώσει στο έντυπο Ε3 η ΑΑΔΕ, με βάση τα δεδομένα των myDATA, έως και 30%, τόσο για τα έσοδα όσο και για τις δαπάνες του φορολογικού έτους 2024.

Φέτος έπρεπε να γίνουν τακτοποιητικές εγγραφές, εγγραφές απογραφών κ.ά. Το σύστημα όμως δεν “διάβαζε” τα δεδομένα σε άμεσο χρόνο με αποτέλεσμα καθυστερήσεις στην διαδικασία.

Η κατάσταση έχει επιδεινωθεί φέτος, καθώς για πρώτη φορά το έντυπο Ε3, είναι “κλειδωμένο” με τα δεδομένα που αντλούνται απευθείας από την πλατφόρμα myData. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι για οποιαδήποτε αναγκαία διόρθωση, μεταβολή ή τροποποίηση στα στοιχεία απαιτείται χρονικό διάστημα από μία έως δύο ημέρες προκειμένου να ενημερωθεί το έντυπο Ε3 και να επιτραπεί η υποβολή της δήλωσης. Για το 2025 λογικά η απόκλιση θα είναι μικρότερη από 30%. Άρα αν δεν υπάρξουν αλλαγές  και βελτιώσεις η κατάσταση θα γίνει χειρότερη.

Υπήρξαν και άλλα προβλήματα όπως οι προσυμπληρωμένες δηλώσεις. Συγκεκριμένα, χρειάστηκε σε πολλές περιπτώσεις να γίνουν τροποποιητικές δηλώσεις στις αρχικές διότι η ΑΑΔΕ είχε μεταφέρει λανθασμένα στοιχεία. Για παράδειγμα υπήρξαν περιπτώσεις που κάποιος φορολογούμενος μέσα στο 2024 άλλαξε κατοικία. Η ΑΑΔΕ μετέφερε προσυμπληρωμένα την κατοικία του προηγούμενου έτους 2023 χωρίς να έχει γίνει έλεγχος από τα ηλεκτρονικά μισθωτήρια ώστε να δει τη νέα αλλαγή της νέας κατοικίας. Επίσης συνεχίζουν να γίνονται τροποποιητικές δηλώσεις για την καταχώρηση στον κωδικό 081 του εντύπου Ε1 της φορολογικής δήλωσης του αριθμού ηλεκτρονικού μισθωτηρίου για την επιστροφή ενός ενοικίου τον Νοέμβριο. Γιατί να γίνει αυτό;

Τα στοιχεία στην ΑΑΔΕ υπάρχουν. Γιατί οι φορολογούμενοι να υποστούν αυτή την ταλαιπωρία;

“Αυτοματοποίηση” σημαίνει την όσο το δυνατόν μικρότερη συμμετοχή του πολίτη στις διαδικασίες. Αυτό θα μπορέσει το κράτος να το πετύχει μόνο με την περίφημη “διαλειτουργικότητα”. Θα γίνει επιτέλους πραγματικότητα;

Γιατί τα αναφέρουμε όλα αυτά;

Ο στόχος είναι η πρόληψη και η βελτίωση της διαδικασίας. Ο λογιστικός κλάδος δεν θέλει παρατάσεις. Θέλει ομαλότητα, σταθερότητα ώστε να μπορέσει να επιτελέσει το έργο του. Τα τελευταία χρόνια έχει σηκώσει τεράστιο βάρος στις πλάτες του όλων των αλλαγών και των μεταρρυθμίσεων.

Τι θέλει;

Έμπρακτη στήριξη και αναγνώριση.

Θα την έχει;

O χρόνος θα δείξει. Μέχρι σήμερα θεωρούμε πως όχι.

Πεδίον δόξης λαμπρόν”…

Τα συμπεράσματα δικά σας…


Παναγιώτης Ράγγος

Λογιστής Φοροτεχνικός  Α΄ Τάξης

Οικονομολόγος

Πιστοποιημένος Εσωτερικός Ελεγκτής