Αλλαγές και βελτιώσεις για επαγγελματίες και επιχειρήσεις τίθενται σε ισχύ από 1η Ιουλίου, μετά τη δημοσίευση της απόφασης του διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, Γιώργου Πιτσιλή.
Η ψηφιακή διαδικασία εφαρμόζεται από τον Νοέμβριο του 2024, με τη χρήση αυτοματοποιημένων επαληθεύσεων, αλλά απλοποιείται περαιτέρω και ενισχύεται με νέες δυνατότητες.
˃ Οι αλλαγές και οι βελτιώσεις
Οι κύριες βελτιώσεις της διαδικασίας προβλέπουν:
- Άμεση διακοπή εργασιών, υπό προϋποθέσεις,ακόμα και σε ορισμένες περιπτώσεις όπως:
→ Κατοχή επαγγελματικών οχημάτων (αγροτικά οχήματα, ρυμουλκούμενα, ΦΙΧ, ΦΔΧ κ.λπ.). Συγκεκριμένα, τα φυσικά πρόσωπα που είχαν στην κατοχή τους Ι.Χ. όχημα ή οχήματα και ασκούσαν με τη χρήση αυτών δραστηριότητα κατά την υποβολή της δήλωσης διακοπής εργασιών, δηλώνουν ότι έχουν καταχωρισθεί όλες οι μεταβολές που σχετίζονται με την κατάσταση των εν λόγω οχημάτων, κατόπιν επαλήθευσης με το πληροφοριακό σύστημα οχημάτων (ΠΣΟ) της ΑΑΔΕ.
→ Κατοχή ταμειακών μηχανών (Φορολογικών Ηλεκτρονικών Μηχανισμών - ΦΗΜ). Δεν κωλύει την ολοκλήρωση της διακοπής εργασιών μέσω της ψηφιακής εφαρμογής η ύπαρξη ΦΗΜ: α) Που τιμολογούν σε δραχμές και όχι σε ευρώ, β) των οποίων έπρεπε να έχει παύσει η λειτουργία, εφόσον για την αιτούμενη ημερομηνία διακοπής το δικαίωμα του Δημοσίου για την έκδοση πράξης διορθωτικού προσδιορισμού του φόρου έχει παρέλθει κατά τον χρόνο υποβολής του αιτήματος διακοπής εργασιών.
- Διαπίστωση μη ουσιωδών διαφορών στα υποβληθέντα στοιχεία προμηθευτών.
- Αποσύνδεση της ημερομηνίας αυτοπαράδοσης οχημάτωναπό την ημερομηνία διακοπής εργασιών.
- Αποσύνδεση του πιστωτικού υπολοίπου ΦΠΑαπό την ολοκλήρωση της διακοπής εργασιών.
- Διεύρυνση των περιπτώσεων που εξυπηρετούνταιμέσω της ψηφιακής εφαρμογής και προωθούνται για περαιτέρω επαλήθευση και έλεγχο, εφόσον απαιτηθεί, προς τις αρμόδιες φορολογικές υπηρεσίες.
Εφόσον τεθούν σε ισχύ αυτές οι αλλαγές όντως θα είναι προς τη σωστή κατεύθυνση. Υπήρχαν πολλά προβλήματα μέχρι σήμερα στην ολοκλήρωση της διαδικασίας της διακοπής που ταλαιπωρούσαν τους φορολογούμενους που ήθελαν να θέσουν την επιχείρησή τους σε διακοπή. Σε πολλές περιπτώσεις η ηλεκτρονική διαδικασία διακοπής εργασιών δεν προχωρούσε, καθώς στο σύστημα φαινόταν ότι π.χ. δεν υπήρχε αποχαρακτηρισμός των οχημάτων που είχαν στο όνομά τους, απαραίτητη προϋπόθεση για την ολοκλήρωση της διαδικασίας, παρά το γεγονός ότι είχαν ολοκληρωθεί όλες οι διαδικασίες μεταβίβασης των οχημάτων στο Πληροφοριακό Σύστημα του Υπουργείου Μεταφορών. Το ίδιο πρόβλημα αντιμετώπιζαν και αντιμετωπίζουν με τα οχήματά τους και τα φυσικά πρόσωπα - ελεύθεροι επαγγελματίες που επέλεξαν τη διαδικασία της αυτοπαράδοσης του οχήματος τους, η οποία ενώ ολοκληρώνεται με την απόδοση και του απαραίτητου Μοναδικού Αριθμού Καταχώρησης (ΜΑΡΚ), παρόλα αυτά δε γίνεται δεκτή από το σύστημα κατά τη διαδικασία της ηλεκτρονικής διακοπής. Το πρόβλημα είναι γνωστό στις τοπικές εφορίες, οι οποίες δηλώνουν αναρμοδιότητα αλλά και στην ΑΑΔΕ.
Τι ισχύει σήμερα
Ψηφιακά και μέσω αυτοματοποιημένης διαδικασίας επαληθεύσεων γίνεται από τη Δευτέρα 4/11/2024 σύμφωνα με την απόφαση Α.1157/2024 της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ), η διακοπή εργασιών φυσικών και νομικών προσώπων ή οντοτήτων, σύμφωνα με απόφαση του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, Γιώργου Πιτσιλή.
Οι δικαιούχοι υποβολής μπορούν πλέον να υποβάλλουν το αίτημα για τη διακοπή των εργασιών στην ψηφιακή πύλη myAADE, στη διαδρομή Μητρώο και Επικοινωνία > Αλλαγή Στοιχείων Μητρώου > Διακοπή Εργασιών Επιχείρησης. Με την επιτυχή υποβολή της αίτησης, διενεργούνται αυτοματοποιημένες επαληθεύσεις από τα πληροφοριακά συστήματα της ΑΑΔΕ, για την εξακρίβωση του χρόνου διακοπής εργασιών.
Πιστοποιημένος Εσωτερικός Ελεγκτής