Υπάρχει τελικά ψηφιακή γραφειοκρατία;
Επαναφέρουμε ένα άρθρο για τα προβλήματα με το ΚΕΦΟΔΕ Αττικής κυρίως που είχε δημοσιευθεί στις 30 Ιουλίου 2024 και είχαμε ξανά επανέλθει την 30η Σεπτεμβρίου 2024 . Το τότε άρθρο, είχε ως θέμα, το πρόβλημα που υπάρχει με τα χιλιάδες αιτήματα που έχουν αποσταλεί αρχικά στις εφορίες και στην συνέχεια στις νέες υπηρεσίες ΚΕΦΟΔΕ, ΚΕΒΕΙΣ, ΚΕΦΟΚ και ΥΦΕ και δεν έχουν διεκπεραιωθεί.
Έχει βελτιωθεί η κατάσταση; Υπάρχει ψηφιακή γραφειοκρατία;
Δυστυχώς βρισκόμαστε στο Μάιο 2025 και υπάρχουν πολλά προβλήματα με ξεχασμένα αιτήματα φορολογούμενων που δεν έχουν διεκπεραιωθεί και οδηγούν τους πολίτες στην επίσκεψη στο ΚΕΦΟΔΕ Αττικής αλλά και στις άλλες υπερεφορίες (ΚΕΒΕΙΣ, ΚΕΦΟΚ) αυτοπρόσωπα ή μέσω εξουσιοδοτημένων προσώπων για να βρουν άκρη. Βρίσκουν τελικά;
Για να δώσουμε απάντηση στο ερώτημα θα αναφέρουμε περίπτωση φορολογούμενου πολίτη που έπρεπε να δηλωθεί ο θάνατος μέσω αιτήματος. Το αίτημα έγινε ηλεκτρονικά τον Οκτώβριο 2023 και μέχρι αρχές Μαΐου δεν είχε διεκπεραιωθεί. Το αίτημα βρίσκεται σε “επεξεργασία”. Επειδή υπάρχουν κληρονόμοι και έπρεπε να προχωρήσουν έστω και καθυστερημένα οι διαδικασίες, εξουσιοδότησαν δικηγόρο για να πάει να δει τι έχει γίνει με το αίτημα. Η δικηγόρος πήγε αρχές Μαΐου στο ΚΕΦΟΔΕ Αττικής και μετά από περίπου 1 ώρα που περίμενε πήγε σε αρμόδιο υπάλληλο. Έδειξε το αίτημα και ζήτησε να ολοκληρωθεί η διαδικασία δήλωσης του θανάτου καθώς και δήλωσης των κληρονόμων. Η απάντηση του αρμόδιου υπαλλήλου ήταν η εξής:
“Η αίτησή σας θα πρέπει να ξαναυποβληθεί μαζί με τα απαραίτητα δικαιολογητικά”. Δυστυχώς πολλά αιτήματα έχουν χαθεί και οι πολίτες χωρίς να το γνωρίζουν περιμένουν μεγάλο χρονικό διάστημα. Αποτέλεσμα;
Τελικά καταλήγουν να ξανακάνουν από την αρχή νέο αίτημα που σίγουρα θα επιφέρει και άλλη καθυστέρηση.
Δυστυχώς τέτοιες περιπτώσεις σαν την περίπτωση που αναφέρθηκε είναι πάρα πολλές. Στο πρόσφατο παρελθόν οι πολίτες πήγαιναν στην τοπική τους εφορία και παρότι έχαναν εργατοώρες από την εργασία τους, τελικά ολοκλήρωναν έστω και με ταλαιπωρία και χάσιμο χρόνου το θέμα τους. Σήμερα με τις νέες διαδικασίες το χρονικό διάστημα είναι πολύ μεγαλύτερο. Οι πολίτες πηγαίνουν τελικά π.χ στο ΚΕΦΟΔΕ Αττικής (άρα χάσιμο χρόνου και εργατοωρών), όμως δεν ολοκληρώνουν το θέμα τους και αναγκάζονται να επαναλάβουν την ίδια διαδικασία από την αρχή μαζί με τα δικαιολογητικά.
Είναι ψηφιοποίηση αυτή η διαδικασία;
Δυστυχώς όχι. Σωστή ψηφιοποίηση σημαίνει ότι ο πολίτης δεν μετέχει ή μετέχει ελάχιστα στη διαδικασία και οι εργασίες είναι αυτοματοποιημένες. Στις υπηρεσίες υπάρχει “διαλειτουργικότητα”, δηλαδή επικοινωνία μεταξύ τους για την άντληση των δεδομένων. Υπάρχει “διαλειτουργικότητα” σήμερα;
Δυστυχώς η “διαλειτουργικότητα” είναι ελάχιστη σήμερα στις υπηρεσίες. Αυτό που έχει γίνει είναι να υπάρχουν πολλές πλατφόρμες και η γραφειοκρατία έχει μετακινηθεί από τα “γκισέ” των υπηρεσιών στους υπολογιστές, στους πολίτες, στους λογιστές και τα λογιστικά γραφεία.
Θα μπορούσαμε να αναφέρουμε πολλές περιπτώσεις με χιλιάδες αναπάντητα αιτήματα πολιτών που δυστυχώς ακόμη βρίσκονται σε “επεξεργασία”. Δεν θέλουμε να κουράσουμε όμως.
Στόχος του άρθρου, για ακόμη μία φορά, είναι η ανάδειξη του προβλήματος ευελπιστώντας στην επίλυσή του. “Υπάρχει λύση”;
Βεβαίως.
Θέλουμε να βελτιωθεί η ζωή των πολιτών;
Βεβαίως.
Τι χρειάζεται όμως;
Tο Κράτος και η εκάστοτε πολιτική ηγεσία να ακούει τα προβλήματα, να μην τα θάβει κάτω από το χαλί και να ακούει τους κατάλληλους ανθρώπους που καθημερινά τα γνωρίζουν.
“Ιδού πεδίον δόξης λαμπρόν”…
Τα συμπεράσματα δικά σας…
Πιστοποιημένος Εσωτερικός Ελεγκτής