Το ψηφιακό πελατολόγιο οχημάτων το οποίο βρίσκεται σε πιλοτική εφαρμογή θα πρέπει από την 1η Ιουλίου 2025 να τηρούν:
→ συνεργεία επισκευής και συντήρησης οχημάτων
→ φανοποιεία
→ επιχειρήσεις με αντικείμενο την τοποθέτηση συναγερμών, ηχοσυστημάτων και οργάνων σε οχήματα
→ χώροι στάθμευσης
→ πλυντήρια αυτοκινήτων
→ επιχειρήσεις ενοικίασης αυτοκινήτων, μοτοσικλετών (δίτροχων, τρίτροχων, τετράτροχων), μοτοποδηλάτων, επιβατικών οχημάτων που προορίζονται για επαγγελματική ή προσωπική χρήση, επαγγελματικών οχημάτων, γεωργικών και λοιπών αυτοκινούμενων μηχανημάτων.
Η διαδικασία
Το ψηφιακό πελατολόγιο θα λειτουργεί ως εξής:
Ο επαγγελματίας θα σκανάρει την πινακίδα του αυτοκινήτου από το κινητό και θα «ανεβάζει» την πληροφορία στην εφαρμογή ενώ με το κλείσιμο της συναλλαγής θα σκανάρει την απόδειξη ή το τιμολόγιο στα οποία θα φαίνεται πότε έγινε η έξοδος του οχήματος. Έτσι ο ελεγκτικός μηχανισμός θα μπορεί να «βλέπει» σε πραγματικό χρόνο τον αριθμό των πελατών και οχημάτων και να συγκρίνει τα στοιχεία με τις αποδείξεις που έχουν διαβιβαστεί στην πλατφόρμα myDATA και σε περίπτωση που εντοπίζονται αποκλίσεις θα διενεργούνται επιτόπιοι έλεγχοι.
Πρόστιμα
Για εκπρόθεσμη υποβολή πληροφοριακής δήλωσης και για ελλιπή ή μη εγγραφή στην υποβολή πληροφοριακής δήλωσης θα επιβάλλεται πρόστιμο ύψους 100 ευρώ για κάθε παράβαση.
Εξαιρέσεις
Από το μέτρο εξαιρούνται:
→ οι επιχειρήσεις χρηματοδοτικής μίσθωσης (leasing)
→ οι επιχειρήσεις που λειτουργούν με συστήματα αυτοεξυπηρέτησης, εφόσον τα παραστατικά αξίας εκδίδονται άμεσα με την ολοκλήρωση της υπηρεσίας
→ οι εργασίες που απαιτούνται για την κίνηση και παράδοση των καινούργιων αυτοκινήτων στον αγοραστή, οι οποίες πραγματοποιούνται από τα συνεργεία των επιχειρήσεων πλύσης καινούριων αυτοκινήτων (π.χ. αποκήρωση)
→ η εκμίσθωση θέσεων στάθμευσης από ιδιοκτήτες περιφραγμένων οικοπέδων, εφόσον η εκμίσθωση έχει συγκεκριμένη κάθε φορά χρονική διάρκεια, δεν συνοδεύεται από υπηρεσίες φύλαξης ή άλλες υπηρεσίες (π.χ. παρκαδόρος, γραφείο, τηλέφωνο) και ο κάτοχος του οχήματος διαθέτει αυτοτελή δυνατότητα εισόδου και εξόδου
→ η επισκευή ή συντήρηση μερών ή εξαρτημάτων οχημάτων, εφόσον αυτά εισάγονται στην εγκατάσταση της επιχείρησης αυτοτελώς, αποσπασμένα από το όχημα που φέρει την πινακίδα κυκλοφορίας (π.χ. μηχανή οχήματος, αναμεικτήρας μεταφοράς σκυροδέματος)
→ η χρήση ιδιόκτητου χώρου στάθμευσης επιχειρήσεων για την φιλοξενία/εξυπηρέτηση πελατών τους, με ή χωρίς αντάλλαγμα
→ η παροχή υπηρεσιών κινητού συνεργείου και η επισκευή οχημάτων στον τόπο που εμφανίστηκε η βλάβη (ή σε άλλο σημείο που υποδείχθηκε).
Επέκταση του μέτρου
Με βάση το σχεδιασμό το ψηφιακό πελατολόγιο θα επεκταθεί το φθινόπωρο σε πολλούς άλλους κλάδους όπως οι κοινωνικές εκδηλώσεις (γάμοι, βαπτίσεις) και ο τουρισμός (ξενοδοχεία).
Οι αντιδράσεις
Η Κεντρική Ένωση Επιμελητηρίων Ελλάδος όσο και ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Πληροφορικής και Επικοινωνιών (ΣΕΠΕ) με επιστολές προς την ηγεσία του Υπουργείου Οικονομικών, τον υπουργό, Κυριάκο Πιερρακάκη, και τον διοικητή της ΑΑΔΕ, Γιώργο Πιτσιλή, ζητούν να αποσυρθεί το Ψηφιακό Πελατολόγιο Οχημάτων.
Η διαδικασία είναι περίπλοκη και χρονοβόρα. Η ΚΕΕΕ ζητά την απόσυρση του μέτρου, το οποίο όχι μόνο δε διευκολύνει τις επιχειρήσεις στο πλαίσιο της ψηφιακής τους μετάβασης, αλλά δημιουργεί επιπλέον δυσχέρειες στη λειτουργία τους. Το σημαντικότερο πρόβλημα για την ΚΕΕΕ είναι ότι η σχετική πλατφόρμα δεν επικοινωνεί με τα υπάρχοντα ηλεκτρονικά συστήματα διαχείρισης και για το λόγο αυτό προτείνει το σχεδιασμό ενός εργαλείου προσαρμοσμένου στις ανάγκες του κλάδου που θα έδινε λύση στο πρόβλημα.
Παναγιώτης Ράγγος
Λογιστής Φοροτεχνικός Α΄ Τάξης
Οικονομολόγος
Πιστοποιημένος Εσωτερικός Ελεγκτής