Το νέο σύστημα θα εφαρμοστεί μετά το 2027 που ο κατώτατος μισθός θα έχει διαμορφωθεί στα 950 ευρώ με αποφάσεις της κυβέρνησης. Η αλλαγή του πλαισίου θα προβλέπει ότι η αύξηση του κατώτατου θα προκύπτει από έναν νέο αλγόριθμο, ο οποίος θα βγάζει το ετήσιο ποσοστό αύξησης λαμβάνοντας υπόψη μια σειρά δεικτών της ελληνικής οικονομίας, όπως ο πληθωρισμός, η ανάπτυξη - παραγωγικότητα και η ανεργία.
Το σημαντικό, όμως, είναι ότι οι εργαζόμενοι εξασφαλίζουν το μισθό τους ανεξαρτήτως οικονομικών συνθηκών. Κι αυτό, διότι σε περίπτωση που ο τιμάριθμος θα είναι αρνητικός λόγω άσχημων οικονομικών εξελίξεων, ο κατώτατος μισθός δε θα μειώνεται απλά θα μένει σταθερός. Δηλαδή ο κατώτατος μισθός θα ακολουθεί μόνο ανοδική πορεία.
Σύμφωνα με τη διάταξη του νομοσχεδίου έως την 31η Αυγούστου κάθε έτους , αρχής γενομένης από τον Αύγουστο του 2027, η Επιστημονική Επιτροπή, η oποία δικαιούται να έχει προηγουμένως συμβουλευτεί οιουσδήποτε από τους εξειδικευμένους επιστημονικούς και ερευνητικούς φορείς συντάσσει έκθεση, η οποία είτε διαπιστώνει ότι δεν υπάρχει λόγος παρέκκλισης και ο κατώτατος μισθός θα μπορεί να αυξηθεί, είτε προτείνει αιτιολογημένα και πλήρως τεκμηριωμένα ότι, κατ’ εξαίρεση, ο νομοθετημένος κατώτατος μισθός και το νομοθετημένο κατώτατο ημερομίσθιο δεν πρέπει να αυξηθούν κατά το επόμενο έτος αν συντρέχει έστω και ένας από τους παρακάτω 7 λόγους:
→ η οικονομία βρίσκεται σε σημαντική ύφεση.
→ υπάρχει σημαντική απόκλιση του εθνικού πληθωρισμού (Δείκτη Τιμών Καταναλωτή) από τον στόχο της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας.
→ υπάρχει σημαντική ανισορροπία στο ισοζύγιο εξωτερικών συναλλαγών.
→ υπάρχει σημαντική αύξηση του ποσοστού της ανεργίας.
→ η αναπροσαρμογή δεν δικαιολογείται από τα επίπεδα και τις μακροπρόθεσμες εξελίξεις στην παραγωγικότητα και τη δυναμική της ούτε μπορεί να αποκλίνει από το 60% του ακαθάριστου διάμεσου μισθού.
→ η αναπροσαρμογή υπερβαίνει τις δημοσιονομικές δυνατότητες της χώρας.
→ δεν δικαιολογείται αύξηση από έκτακτες περιστάσεις.
Όταν λοιπόν η ανεργία είναι υψηλή –πέραν των άλλων παραγόντων- ο κατώτατος μισθός θα παγώνει. Το ποσοστό της ανεργίας που θα ενεργοποιεί τον κόφτη των αυξήσεων δεν έχει αποφασιστεί αλλά αν κρίνει κανείς από τη ρήτρα ανεργίας που είχε μπεί για το ξεπάγωμα των τριετιών είναι πιθανό η ρήτρα ανεργίας για το πάγωμα του κατώτατου μισθού να οριστεί και πάλι στο 10%. Μπορεί λοιπόν όλοι οι άλλοι παράγοντες να είναι θετικοί για αύξηση του μισθού, αλλά αν η ανεργία περνάει τον πήχυ του 10% δεν θα δίνεται αύξηση.
Ο νέος μηχανισμός αυξήσεων για τον κατώτατο μισθό θα έχει και μία άλλη εξίσου σημαντική ρήτρα τη ρήτρα ακρίβειας καθώς ένας από τους δείκτες που θα λαμβάνεται υπόψη για την αύξηση είναι η ενίσχυση της αγοραστικής δύναμης των φτωχότερων εργαζομένων, που σημαίνει ότι η άνοδος των τιμών θα τροφοδοτεί και αυξήσεις μισθών.
Για τα έτη 2025, 2026 και 2027 το ύψος του νομοθετημένου κατώτατου μισθού και του νομοθετημένου κατώτατου ημερομισθίου καθορίζεται λαμβάνοντας υπόψη την κατάσταση της ελληνικής οικονομίας την παραγωγικότητα, την πορεία των τιμών, των εισοδημάτων και των μισθών, της απασχόλησης και του ποσοστού της ανεργίας, την αγοραστική δύναμη του κατώτατου μισθού, λαμβανομένου υπόψη του κόστους διαβίωσης, του γενικού επιπέδου των μισθών, της κατανομής και του ρυθμού αύξησής τους.
Από το 2028 τίθεται σε ισχύ ο νέος αυτόματος μηχανισμός αύξησης του κατώτατου μισθού που θα προκύπτει από το άθροισμα α) του ετήσιου ποσοστού μεταβολής του δείκτη τιμών καταναλωτή μεταξύ της 1ης Ιουλίου του προηγούμενου έτους και της 30ης Ιουνίου του τρέχοντος έτους για το φτωχότερο 20% των νοικοκυριών και β) του ημίσεως του ετήσιου ποσοστού μεταβολής της αγοραστικής δύναμης του γενικού δείκτη μισθών κατά την ίδια χρονική περίοδο.
Αν ο συντελεστής που θα προκύπτει οδηγεί σε μείωση του νομοθετημένου κατώτατου μισθού, δεν γίνεται αναπροσαρμογή, και ο μισθός θα μένει παγωμένος χωρίς να ,μειώνεται.
- Τι θα γίνει με τους μισθούς στο Δημόσιο
Ο νέος μηχανισμός θα εφαρμοστεί και στους μισθούς του Δημοσίου τομέα ώστε ο εισαγωγικός μισθός στο Δημόσιο να μην υπολείπεται από τον κατώτατο μισθό.
Γα το 2025, η αύξηση θα καλύπτει τη διαφορά μεταξύ του βασικού μισθού στο Δημόσιο (εισαγωγικός Υ.Ε κατηγορίας) και του κατώτατου μισθού, χωρίς να συμψηφίζεται με τυχόν καταβαλλόμενη προσωπική διαφορά.
- Οι αντιδράσεις
Υπάρχουν αντιδράσεις για το νέο σύστημα που θα εφαρμοστεί μετά το 2027. Η ΓΣΕΕ και οι εργαζόμενοι (μέσω των συνδικάτων), ζητούν να επανέλθουν οι ελεύθερες συλλογικές διαπραγματεύσεις, που δεν υπάρχουν σήμερα, να επανέλθουν η ευνοϊκότερη Σύμβαση, που δεν υπάρχει, η υποχρεωτικότητα και η επέκταση των ΣΣΕ που υπογράφονται.
Απαντώντας μάλιστα στον ισχυρισμό της κυβέρνησης ότι “δεν θα μειωθούν οι μισθοί”, θύμισε ότι «το 2012 δεν είναι πολύ μακρινό. Θεωρούν ότι μπορούν να μειωθούν οι μισθοί, αφού υπάρχουν και οι εξαιρέσεις μέσα στο νομοσχέδιο που δεν επιτρέπουν τις αυξήσεις, και ξέρουμε ότι σε μια αντίστοιχη περίπτωση κρίσης θα συμβεί αυτό που είχε συμβεί και το 2012. Η προστασία των εργαζομένων, του κατώτατου μισθού και των κλαδικών Συμβάσεων περνάει μέσα από την επαναφορά των ελεύθερων κλαδικών συλλογικών διαπραγματεύσεων. Περνάει μέσα από την επαναφορά των παραπάνω προβλέψεων για τις ΣΣΕ, όπως και των τριετιών, που έχουν διαγραφεί, από το 2012 μέχρι το 2023, την επαναφορά της μετενέργειας, τη δυνατότητα μονομερούς προσφυγής στον ΟΜΕΔ. Ο νομοθετικά καθορισμένος μισθός αφαιρεί από τα συνδικάτα ζωτικό χώρο ύπαρξης και λειτουργίας και ουσιαστικά υπονομεύει την συλλογική αυτονομία. Ο νέος κατώτατος μισθός δεν θα μειώνεται αλλά θα μπορεί και να «παγώνει» με επιλογή της εκάστοτε κυβέρνησης σε περιόδους κρίσης. Οι κοινωνικοί εταίροι αντικαθίστανται από «Επιτροπή Διαβούλευσης» με γνωμοδοτικό και άρα μη “δεσμευτικό» ρόλο”.
To σίγουρο είναι, ότι πλέον θα υπάρχει μία νέα εργασιακή πραγματικότητα από την εφαρμογή του νέου συστήματος υπολογισμού, όπου τα αποτελέσματα (θετικά ή αρνητικά) θα φανούν στον χρόνο….
Τα συμπεράσματα δικά σας…