Το σημερινό άρθρο έχει ως στόχο να αναδείξει το πρόβλημα που υπάρχει με τα χιλιάδες αιτήματα που έχουν αποσταλεί αρχικά στις εφορίες και στην συνέχεια στις νέες υπηρεσίες ΚΕΦΟΔΕ, ΚΕΒΕΙΣ, ΚΕΦΟΚ και ΥΦΕ και δεν έχουν διεκπεραιωθεί.
Ø Η εφαρμογή «Τα Αιτήματά μου»
Η Εφαρμογή Ψηφιακής Υποδοχής και Διαχείρισης Αιτημάτων της ΑΑΔΕ «Τα Αιτήματά μου» δημιουργήθηκε για να προάγει την επικοινωνία των φορολογουμένων με την ΑΑΔΕ. Παρέχοντας τη δυνατότητα υποβολής αιτημάτων ηλεκτρονικά, στοχευμένα προς κάθε αρμόδια Υπηρεσία και με δομημένο τρόπο, η εφαρμογή διευκολύνει τη διεκπεραίωσή τους και βελτιώνει με τον τρόπο αυτό την ποιότητα εξυπηρέτησης των φορολογουμένων. Η χρήση του συστήματος θα εξαπλώνεται σταδιακά, με την προσθήκη νέων Υπηρεσιών και Διαδικασιών, με στόχο να καλυφθούν όλες οι Κατηγορίες Υπηρεσιών της ΑΑΔΕ (Φορολογία, Τελωνεία, Γενικό Χημείο του Κράτους).
Μέσω της εφαρμογής ο φορολογούμενος ή ο εκπρόσωπός του μπορεί να υποβάλει αίτημα προς συγκεκριμένη Υπηρεσία της ΑΑΔΕ και για συγκεκριμένη Διαδικασία, γνωρίζοντας εκ των προτέρων τα απαιτούμενα δικαιολογητικά, τα οποία επισυνάπτονται ηλεκτρονικά.
Η εφαρμογή «Τα Αιτήματά μου» λειτουργεί παράλληλα και συμπληρωματικά με την εφαρμογή «Τα Ραντεβού μου» που αναπτύχθηκε για τη βελτίωση της δια ζώσης εξυπηρέτησης των φορολογουμένων από τις Υπηρεσίες της ΑΑΔΕ.
Ø Το πρόβλημα
Δυστυχώς ενώ έχουν υποβληθεί αρχικά στις εφορίες και στη συνέχεια στις νέες υπηρεσίες χιλιάδες «αιτήματα» πολιτών αυτά δεν έχουν διεκπεραιωθεί. Το πρόβλημα είναι μεγάλο. Ακούγονται νούμερα στο ΚΕΦΟΔΕ Αττικής αιτημάτων που δεν έχουν διεκπεραιωθεί της τάξεως των 80.000 αναπάντητων. Αλλά και στις άλλες υπηρεσίες τα προβλήματα είναι μεγάλα. Θα πρέπει επίσημα το υπουργείο να προχωρήσει σε ενημέρωση, σε τακτοποίηση και λύση του προβλήματος. Στις περισσότερες των περιπτώσεων οι πολίτες πέρα από το αρχικό μήνυμα καταφεύγουν και σε νεότερα μηνύματα για απαντήσεις και πολλές φορές καταλήγουν να πηγαίνουν απευθείας στις εφορίες ή στις νέες υπηρεσίες. Αυτό θεωρούμε ότι δεν είναι ψηφιοποίηση. Είναι ηλεκτρονική γραφειοκρατία. Απλά έχουμε μετάθεση από τα “γκισέ” των υπηρεσιών στα λογιστικά γραφεία και στους υπολογιστές. Για να απαντηθούν τα χιλιάδες μηνύματα χρειάζονται και άνθρωποι πίσω από τους υπολογιστές. Άνθρωποι με γνώσεις ώστε να δίνουν λύσεις.
Τελικά τηρείται ο Κώδικας Διοικητικής Διαδικασίας;
Σε πρόσφατη αναφορά συλλόγων λογιστών στον Συνήγορο του Πολίτη με αφορμή τα προβλήματα στις φορολογικές δηλώσεις και όχι μόνο, αυτός κατέληξε στα εξής:
“Οι συγχωνεύσεις του μεγαλύτερου μέρους των περιφερειακών υπηρεσιών (Δ.Ο.Υ.), κάποιες εκ των οποίων διενεργήθηκαν εντός του Ιουνίου και Ιουλίου δημιουργούν επιπρόσθετα προβλήματα, καθώς η οργάνωση των νέων υπηρεσιών (βλ. ιδίως ΚΕΒΕΙΣ και πρόσφατα ΚΕΦΟΔΕ) δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμη, στις υπηρεσίες αυτές οι υπάλληλοι εργάζονται ακόμη και χωρίς να διαθέτουν ηλεκτρονικούς υπολογιστές με αποτέλεσμα ακόμη και εργασίες οι οποίες θα ήταν δυνατό να διεκπεραιωθούν άμεσα από τους αρμόδιους υπαλλήλους κατά το παρελθόν να φτάνουν να χρονίζουν (βλ. ιδία συμψηφισμοί, επιστροφές).
Οι ανωτέρω ενδεικτικές παρατηρήσεις των επαγγελματιών λογιστών αντικατοπτρίζουν την πραγματικότητα, όπως έχει διαμορφωθεί με τις πρόσφατες παρεμβάσεις της φορολογικής αρχής. Το μηχανογραφικό σύστημα της φορολογικής διοίκησης συχνά αδυνατεί σε περιόδους αιχμής να ανταποκριθεί στις αυξημένες ανάγκες των πολιτών, οι διαδικασίες συγχώνευσης των υπηρεσιών της φορολογικής διοίκησης φαίνεται να μην αποδίδουν τα αναμενόμενα αποτελέσματα, η διαδικασία υποβολής των ηλεκτρονικών αιτημάτων των πολιτών καθυστερεί, χωρίς καν να υπολογίζει κανείς τη δυσκολία που συναντά πλέον ο φορολογούμενος πολίτης να ανεύρει τόσο την αρμόδια υπηρεσία για να υποβάλει το αίτημά του όσο και να επιλέξει με ορθό τρόπο το αρμόδιο τμήμα κ.λ.π.
Εν όψει των ανωτέρω, η παράταση της προθεσμίας υποβολής των αρχικών και τροποποιητικών δηλώσεων των φορολογουμένων, χωρίς την επιβολή προστίμου, για εύλογο χρονικό διάστημα, θα αποτελούσε μέτρο σύμφωνο με την αρχή της χρηστής διοίκησης και της επιείκειας, προς όφελος όλων των εμπλεκομένων (υπηρεσιών της ΑΑΔΕ, πολιτών/φορολογούμενων και επαγγελματιών λογιστών). Συγχρόνως, αναγκαία κρίνεται η αποτίμηση του αντικτύπου -και ενδεχομένως και η επανεξέταση- της συγχώνευσης των περιφερειακών υπηρεσιών της φορολογικής διοίκησης που, τουλάχιστον σε αυτή τη πρώτη, μεταβατική, φάση, σε αρκετές περιπτώσεις φαίνεται να επιτείνουν αντί να επιλύουν ζητήματα αποτελεσματικής εξυπηρέτησης των πολιτών και των εκπροσώπων τους.
Κατόπιν των ανωτέρω, παρακαλούμε να εξετάσετε με την δέουσα προσοχή όσα ανωτέρω αναπτύχθηκαν και να προβείτε στις απαραίτητες ενέργειες για την διευθέτηση τους.”
Τελικά οι φορείς και οι λογιστές που τα αναφέρουν, μήπως τελικά δεν έχουν άδικο (όπως έχουν κατηγορηθεί επανειλημμένως) αλλά έχουν δίκιο;
Γιατί τα αναφέρουν;
Γιατί ως επιστήμονες και επαγγελματίες θέλουν πάνω από όλα να μπορούν να κάνουν σωστά την εργασία τους.
Ευελπιστούμε ότι έστω και την ύστατη ώρα το υπουργείο θα πράξει τα σωστά ώστε τα προβλήματα να επιλυθούν προς όφελος πάνω από όλα των πολιτών και των επαγγελματιών.
Τα συμπεράσματα δικά σας….
Παναγιώτης Ράγγος
Λογιστής Φοροτεχνικός Α΄ Τάξης
Οικονομολόγος
Πιστοποιημένος Εσωτερικός Ελεγκτής