Η φορολογική διοίκηση θέλοντας να αλλάξει πρόσωπο, προχωρά σε αναδιοργάνωση των υπηρεσιών της. Συγκεκριμένα, ελεγκτές, δικαστικά τμήματα, οι υπάλληλοι από τα τμήματα Εσόδων και Εισοδήματος, ΦΠΑ, Μητρώο κ.λ.π, αλλάζουν έδρα.
Τα πολυώροφα κτίρια των εφοριών μετατρέπονται σε σημεία εξυπηρέτησης φορολογούμενων, κάτι δηλαδή σαν ΚΕΠ που λειτουργούν επί χρόνια με αρκετά μεγάλη επιτυχία. Έχει ξεκινήσει η απόσπαση των ελεγκτών στα ΕΛΚΕ δηλαδή σε ελεγκτικά κέντρα, στα κέντρα βεβαίωσης και είσπραξης οφειλών τα ΚΕΒΕΙΣ, στα νεοσύστατα κέντρα φορολογίας κεφαλαίου τα ΚΕΦΟΚ που εκκινούν την 22 Απριλίου, ενώ μέσα στο έτος θα ενεργοποιηθεί και το κέντρο φορολογικών διαδικασιών ΚΕΦΟΔΕ. Με την ενεργοποίηση του ΚΕΦΟΔΕ οι εφορίες θα μετατραπούν σε κέντρα εξυπηρέτησης φορολογουμένων.
Ø Οι τέσσερις νέες δομές
1. Τα Κέντρα Βεβαίωσης και Είσπραξης – ΚΕΒΕΙΣ
Τα ΚΕΒΕΙΣ αναλαμβάνουν τον ρόλο των δικαστικών τμημάτων και υπηρεσιών είσπραξης εσόδων, που καταργήθηκαν από τις εφορίες Αθηνών και Θεσσαλονίκης. Στόχος τα περίπου 2 εκατ. Οφειλέτες με χρέη έως 300.000 ευρώ.
Τα ΚΕΒΕΙΣ θα ενεργούν την αυτόματη είσπραξη οφειλών και την άμεση λήψη αναγκαστικών μέτρων. Όπλο τους το νέο σύστημα Eispraxis, για τον εντοπισμό των περιουσιακών στοιχείων των οφειλετών. Αρμοδιότητες όπως υποθέσεις πτώχευσης, προστασίας του νόμου “Κατσέλη”, ρύθμισης υπερχρεωμένων νοικοκυριών, οφειλών σχολαζουσών κληρονομικών κ.λ.π.
Θα κάνουν έλεγχο, επαλήθευση και διασταύρωση στοιχείων φορολογουμένων, ενώ θα αναζητούν παράλληλα τα πραγματικά οικονομικά, προσωπικά και οικογενειακά στοιχεία από φορολογούμενους.
2. Τα Κέντρα Φορολογίας Κεφαλαίου – ΚΕΦΟΚ
Αρμοδιότητά τους θα είναι η παρακολούθηση όλων των ακινήτων και των ιδιοκτητών τους. Τα ΚΕΦΟΚ εκκινούν μέσα στον Απρίλιο σταδιακά τις υπηρεσίες τους. Σε αυτά πλέον θα περάσουν όλες οι υπηρεσίες φορολογίας κεφαλαίου, όλων των εφοριών σε Αττική και Θεσσαλονίκη.
Το ΚΕΦΟΚ Αττικής θα ξεκινήσει τη λειτουργία του στις 22 Απριλίου, ενώ της Θεσσαλονίκης λίγο αργότερα στις 13 Μαΐου. Στο στόχαστρο αυτών των υπηρεσιών θα βρίσκονται αγοραπωλησίες ακινήτων, κυρίως αυτές που έγιναν με μετρητά, γονικές παροχές, δωρεές, όσοι έχουν απαλλαγές από τον ΕΝΦΙΑ και τον ειδικό φόρο ακινήτων. Επίσης θα ξεκινήσουν ελέγχους σε συμβολαιογράφους, για την ορθή εφαρμογή της νομοθεσίας στις μεταβιβάσεις ακινήτων.
3. Το Κέντρο Φορολογικών Διαδικασιών και Εξυπηρέτησης – ΚΕΦΟΔΕ
Θα είναι ο πνεύμονας όλης της φορολογικής διοίκησης. Όλες οι εντολές θα εκδίδονται από το ΚΕΦΟΔΕ και θα ακολουθούνται οι οδηγίες τους από τα νεοσύστατα κέντρα.
4. Τα νέα Ελεγκτικά Κέντρα – ΕΛΚΕ
Στόχος τους οι φορολογούμενοι που απέκτησαν ακίνητη περιουσία μεγάλης αξίας, όσους δηλώνουν τεκμαρτή δαπάνη διαβίωσης άνω των 100.000 ευρώ και έως 150.000 ευρώ καθώς και θα γίνουν έλεγχοι για εμβάσματα άνω των 100.000 ευρώ. Υπάρχουν έξι ελεγκτικά κέντρα ΕΛΚΕ με 820 υπαλλήλους που θα εστιάζουν στην μεγάλη φοροδιαφυγή. Ο μεγάλος στόχος των ΕΛΚΕ είναι η πάταξη της φοροδιαφυγής και της φοροαποφυγής και γενικά οι απάτες εις βάρος των φορολογικών εσόδων.
Αναφερθήκαμε στα σχέδια της φορολογικής διοίκησης. Για να γίνουν όμως όλα αυτά χρειάζεται σωστή και επαρκής στελέχωση, αξιοκρατία, υλικοτεχνική υποδομή με νέα πληροφοριακά συστήματα (ηλεκτρονικοί υπολογιστές κ.τ.λ) και την σωστή επιμόρφωση των στελεχών. Κάθε σωστός και άξιος υπάλληλος στην σωστή θέση. Μία παθογένεια διαχρονική στις δημόσιες υπηρεσίες, ήταν η μη σωστή αξιοποίηση του στελεχιακού δυναμικού. Θα πρέπει επιτέλους να σταματήσει ο κομματισμός. Θα πρέπει να υπάρξει αξιοκρατία και συνέχεια στον κρατικό μηχανισμό. Πρέπει να σταματήσει το “ράβε ξήλωνε”. Αυτή τη στιγμή που μιλάμε υπάρχουν εφορίες που παρότι έχουν σταλεί ηλεκτρονικά μηνύματα και αιτήματα για υποθέσεις φορολογούμενων, κάνουν μήνες να απαντηθούν. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα, να υπάρξει από την πλευρά των φορολογούμενων χάσιμο εργατοωρών από την εργασία τους. Στέλνουν ηλεκτρονικό αίτημα και αφού περνά καιρός χωρίς απάντηση αναγκάζονται να πηγαίνουν οι ίδιοι στις εφορίες για να “πιέσουν”, ώστε να τελειώσει η υπόθεσή τους. Τέτοιες περιπτώσεις είναι σε καθημερινή βάση. Τα γνωρίζει ο κλάδος των λογιστών που τα ζει καθημερινά καθώς γίνεται παράλληλα και λήπτης των παραπόνων των φορολογουμένων. Αυτό πρέπει να τελειώσει. Έτσι όπως είναι τώρα η κατάσταση, έχουμε μετατόπιση της γραφειοκρατίας από τα “γκισέ” των δημοσίων υπηρεσιών στα λογιστικά γραφεία και στους ηλεκτρονικούς υπολογιστές με τις πλατφόρμες. Έχουμε μία σύνθετη ψηφιακή και όχι μόνο γραφειοκρατία. Ελπίζουμε, με την οριστική αναδιοργάνωση των εφοριών, να λυθούν τα χρόνια αυτά προβλήματα που μαστίζουν τις σχέσεις κράτους – πολιτών. Πεδίον δόξης λαμπρόν.
Τα συμπεράσματα δικά σας…..
Παναγιώτης Ράγγος
Λογιστής Φοροτεχνικός Α΄ Τάξης
Οικονομολόγος
Πιστοποιημένος Εσωτερικός Ελεγκτής