Το σημερινό άρθρο θα ασχοληθεί με το θέμα της συλλογής των αποδείξεων των ελεύθερων επαγγελματιών και αυτοαπασχολούμενων μετά την κατάθεση προς ψήφιση στη Βουλή του νέου φορολογικού νομοσχεδίου.
Με συνεχή αρθρογραφία προσπαθούμε να ενημερώσουμε για όλες τις πτυχές του νέου φορολογικού νομοσχεδίου και συγκεκριμένα με τον νέο τεκμαρτό τρόπο υπολογισμού.
Η βάση υπολογισμού είναι το ποσό των 10.920 ευρώ προσαυξανόμενο με τριετίες (10% έως 30% η τριετία), προσαύξηση λόγω τζίρου (5%), προσαύξηση προσωπικού (10%) κτλ. Οι νέες αλλαγές θα εφαρμοστούν από το τρέχον έτος (2023) και οι φόροι θα φανούν στα νέα εκκαθαριστικά το 2024.
Μία παγίδα πρόσθετης επιβάρυνσης, πέραν του αυξημένου φόρου που θα κληθούν να πληρώσουν οι ελεύθεροι επαγγελματίες και αυτοαπασχολούμενοι, είναι η συλλογή των αποδείξεων που θα πρέπει συγκεντρώσουν μέχρι το τέλος του έτους και συγκεκριμένα έως την 31η Δεκεμβρίου 2023. Μέχρι και πέρυσι, το σύνολο των αποδείξεων που όφειλαν να προσκομίσουν οι ελεύθεροι επαγγελματίες και αυτοαπασχολούμενοι υπολογιζόταν με βάση το ύψος των καθαρών κερδών που δήλωναν.
Από φέτος, όμως, θα υπολογίζονται στο τεκμαρτό εισόδημα, όπως αυτό θα ορίζεται μετά την ψήφιση του νέου φορολογικού νομοσχεδίου που βρίσκεται προς ψήφιση στην Βουλή, όταν αυτό είναι υψηλότερο. Υπερτερεί δηλαδή το τεκμαρτό του πραγματικού εισοδήματος.
Επομένως, σε περίπτωση που το τεκμαρτό εισόδημα υπερτερεί του πραγματικού, υψηλότερα θα είναι και τα ποσά των αποδείξεων που θα πρέπει να συγκεντρώσουν με ηλεκτρονικό τρόπο.
Σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, κάθε φορολογούμενος που είναι μισθωτός, συνταξιούχος, κατά κύριο επάγγελμα αγρότης ή αυτοαπασχολούμενος καθώς και κάθε φορολογούμενος με εισοδήματα από ενοίκια ακινήτων πρέπει να έχει πραγματοποιήσει έως το τέλος του τρέχοντος έτους δαπάνες για αγορές αγαθών και παροχή υπηρεσιών συνολικού ύψους ίσου με ποσοστό 30% του ετήσιου ατομικού πραγματικού εισοδήματός του.
Ø Παραδείγματα
1. Έστω ελεύθερος επαγγελματίας δήλωσε φέτος εισόδημα βάση των βιβλίων του 8.000 ευρώ. Αν υποθέσουμε ότι τα ίδια ήταν τα εισοδήματά του το 2022, θα έπρεπε να συγκεντρώσει αποδείξεις 2.400 ευρώ (8.000 Χ 30%).
Έστω στο παράδειγμά μας ο ελεύθερος επαγγελματίας ασκεί τη δραστηριότητα 20 έτη και δεν έχει προσωπικό, τότε με βάση τον νέο τρόπο υπολογισμού θα πρέπει να δηλώσει εισοδήματα 10.920 + 3.276 (30% προσαύξηση 3 τριετιών). Σύνολο εισοδήματος 14.196 ευρώ.
Με βάση το ποσό των 14.196 ευρώ, θα πρέπει να συγκεντρώσει αποδείξεις 4.259 ευρώ. Επομένως μέσα σε 1 μήνα θα πρέπει να «τρέξει» ώστε να συλλέξει επιπλέον αποδείξεις 1.859 ευρώ (4.259 – 2.400).
Αν δεν μπορέσει να τις «μαζέψει», θα πληρώσει πέναλτι φόρου 409 ευρώ (1.859 Χ 22%).
2. Έστω αυτοαπασχολούμενος δηλώνει βάσει των βιβλίων του κέρδη 25.000 ευρώ και τζίρο 40.000 ευρώ. Έχει 20 έτη λειτουργίας και απασχολεί ένα άτομο με ετήσιες αποδοχές 12.000. Για ευκολία δεν θα υπολογίσουμε τζίρο με βάση τον ΚΑΔ. Έστω το 2022 είχε τα ίδια εισοδήματα. Θα έπρεπε να είχε συγκεντρώσει αποδείξεις 7.500 ευρώ.
Με τον νέο τρόπο υπολογισμού το εισόδημα διαμορφώνεται ως εξής:
Έχουμε 10.920 (βάση υπολογισμού) + 3.376 (30% προσαύξηση 3 τριετιών) + 1.200 (προσαύξηση λόγω προσωπικού). Σύνολο εισοδήματος 15.396 ευρώ. Θα πρέπει να συγκεντρώσει αποδείξεις ύψους 4.619 ευρώ (15.396 Χ 30%).
Στο παράδειγμά μας δεν θα έχουμε αλλαγή στην συλλογή των αποδείξεων. Θα μαζέψει κανονικά με βάση των πραγματικό δηλωθέν εισόδημα.
Ø Προβληματισμοί
Έχουμε αναφερθεί στα προβλήματα που κατά τη γνώμη μας θα επιφέρει η ψήφιση του νέου φορολογικού νομοσχεδίου ως προς τη φορολόγηση με τον τρόπο τεκμαρτό τρόπο υπολογισμού. Θεωρούμε, ότι μπορεί να επιφέρει τα αντίθετα αποτελέσματα. Στο παράδειγμά μας, για τις αποδείξεις, αυτός που είναι στη δεύτερη κατηγορία και φορολογείται με βάση τα πραγματικά εισοδήματα, γιατί να μην μπει σε δεύτερες σκέψεις, να κατεβάσει τα εισοδήματα του κοντά στα όρια του τεκμαρτού εισοδήματος. Το κέρδος που θα έχει, θα είναι και στο φόρο, αλλά, και στην συλλογή των αποδείξεων. Αφού η εφορία θεωρεί ειλικρινή κάποιον που δηλώνει εισόδημα πάνω από το νέο τεκμαρτό τρόπο υπολογισμού, γιατί να μην «φέρει» τα εισοδήματά του εκεί;
Ο δεύτερος προβληματισμός μας, είναι, στο γεγονός ότι μέχρι να ψηφιστεί ο νέος νόμος και να καθοριστούν όλες οι λεπτομέρειες, θα έχει μείνει ελάχιστον χρόνος για να καλύψουν τις τυχόν διαφορές που θα έχουν από τις λιγότερες αποδείξεις. Υπάρχει μεγάλος κίνδυνος επιβολής του πέναλτι φόρου (22%). Δεν είναι άδικο;
Ζητάς από κάποιον «αναδρομικά», στο τέλος της χρονιάς, να δηλώσει αποδείξεις για όλο το έτος. Αν δεν είναι το συγκεκριμένο μέτρο παράλογο, τότε τι είναι;
Τα συμπεράσματα δικά σας….
Παναγιώτης Ράγγος
Λογιστής Φοροτεχνικός Α΄ Τάξης
Οικονομολόγος
Πιστοποιημένος Εσωτερικός Ελεγκτής