Με συνεχή αρθρογραφία προσπαθούμε και εμείς με τον τρόπο μας να ενημερώσουμε και να πιέσουμε για τις αλλαγές που πρέπει να γίνουν στο νέο φορολογικό νομοσχέδιο και συγκεκριμένα στην τεκμαρτή φορολόγηση των ελεύθερων επαγγελματιών και αυτοαπασχολούμενων.
Το ιδανικό θα ήταν να καταργηθεί ολοσχερώς, διότι, πάντα κατά τη γνώμη μας δεν θα φέρει καμία βελτίωση απλά θα δημιουργήσει περισσότερα προβλήματα στις επιχειρήσεις και στην αγορά. Τουλάχιστον όμως να γίνουν διορθωτικές κινήσεις. Ποιες είναι αυτές;
Σύντομα τελειώνει η διαβούλευση (Δευτέρα 27/11/2023), οπότε θα φανεί τελικά τι θα πάει προς ψήφιση. Πάντως, στο οικονομικό επιτελείο σκέφτονται μετά τις αντιδράσεις αλλαγές. Ποιες θα μπορούσαν να είναι;
Στο οικονομικό επιτελείο σχεδιάζουν τροποποιήσεις στα εξής σημεία των επίμαχων διατάξεων:
- Στις προσαυξήσεις της βάσης υπολογισμού του φορολογητέου εισοδήματος ανάλογα με τα έτη λειτουργίας κάθε επιχείρησης.
Το κείμενο του νομοσχεδίου που έχει κατατεθεί για δημόσια διαβούλευση προβλέπει ότι το ποσό των 10.920 ευρώ, που είναι η βάση του αντικειμενικού προσδιορισμού του φορολογητέου καθαρού εισοδήματος κάθε ατομικής επιχείρησης και αφορά επιχείρηση με 6 χρόνια λειτουργίας, προσαυξάνεται:
→ Κατά 10% και ανέρχεται σε 12.012 ευρώ για όσους λειτουργούν για περισσότερα από 6 και μέχρι 9 έτη.
→ Κατά 20% και ανέρχεται σε 13.104 ευρώ για όσους λειτουργούν για περισσότερα από 9 και μέχρι 12 έτη.
→ Κατά 30% και ανέρχεται σε 14.196 ευρώ για όσους ασκούν το επάγγελμα για περισσότερα από 12 έτη. Αυτή η κλιμάκωση επανεξετάζεται με σκοπό τη μείωση των ποσοστών των προσαυξήσεων.
- Στις προσαυξήσεις της βάσης υπολογισμού με κριτήριο το ύψος του τζίρου. Τα ποσοστά προσαυξήσεων 35%-100% με κριτήριο την ύπαρξη τζίρου υψηλότερου του μέσου όρου του ΚΑΔ της δραστηριότητας επανεξετάζονται.
- Στον συνυπολογισμό του κόστους μισθοδοσίας ως κριτηρίου για την περαιτέρω προσαύξηση του αντικειμενικώς προσδιοριζόμενου εισοδήματος. Εξετάζεται κι εκεί μείωση του ποσοστού κατά το οποίο θα προσαυξάνεται το ελάχιστο ετήσιο εισόδημα ή και διαφορετικός τρόπος συνυπολογισμού του κριτηρίου του μισθολογικού κόστους.
- Στις εξαιρέσεις και στις μειώσεις. Η λίστα των ολικών ή μερικών απαλλαγών από τη φορολόγηση με το νέο σύστημα καθώς και ο κατάλογος των περιπτώσεων αμφισβήτησης του αντικειμενικώς προσδιοριζόμενου εισοδήματος εξετάζεται να διευρυνθούν και με άλλες κατηγορίες, περιπτώσεις αυτοαπασχολουμένων, όπως π.χ. τα ζευγάρια ελευθέρων επαγγελματιών που κινδυνεύουν με διπλή υπερφορολόγηση, οι έχοντες ταυτόχρονα και εισοδήματα από ακίνητα, τα καταστήματα που έχασαν την πελατεία τους λόγω της εκτέλεσης έργων Μετρό ή άλλων δημοσίων έργων που εμπόδισαν την πρόσβαση του καταναλωτικού κοινού κ.λπ. Υπάρχουν επίσης και άλλες περιπτώσεις, όπως οι γυναίκες αυτοαπασχολούμενες που είναι έγκυοι ή βρίσκονται σε περίοδο λοχείας, οι επιχειρήσεις με πολύ χαμηλούς μέσους όρους ακαθαρίστων εσόδων και οι έχοντες εισοδήματα από αγροτικές επιχειρήσεις.
- Στην ταχύτερη μείωση του τέλους επιτηδεύματος.
Με βάση το αρχικό σχέδιο, για τους επιτηδευματίες και σε όσους ασκούν ελεύθερο επάγγελμα, μειώνεται κατά 50% και συγκεκριμένα από 650 ευρώ σε 325 ευρώ εφόσον δηλώνουν εισόδημα από επιχειρηματική δραστηριότητα στη δήλωση φορολογίας εισοδήματος που υπερβαίνει το ποσό που αντιστοιχεί στο τεκμαρτό ελάχιστο ετήσιο κέρδος και σε 487,50 ευρώ όταν το δηλούμενο εισόδημά τους υπολείπεται του ποσού που προκύπτει από το νέο τεκμήριο (25%). Εξετάζετε μήπως γίνουν μεγαλύτερες μειώσεις, ώστε να μειωθεί η συνολική επιβάρυνση. Θα τα δούμε σε λίγες μέρες και στην πράξη όλα αυτά. Τα συμπεράσματα δικά σας…..
Παναγιώτης Ράγγος
Λογιστής Φοροτεχνικός Α΄ Τάξης
Οικονομολόγος
Πιστοποιημένος Εσωτερικός Ελεγκτής