Έχουμε αναφερθεί εκτενώς στο φορολογικό νομοσχέδιο και στις επιπτώσεις του για τις μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις.
■ Ελάχιστη ετήσια αμοιβή επαγγελματιών 10.920 ευρώ από το 2023 (δηλώσεις 2024)
■ Προσαύξηση ελάχιστης αμοιβής αναλόγως τζίρου, μισθολογικού κόστους, προυπηρεσίας
■ Μαχητό το τεκμήριο ελάχιστης αμοιβής
■ Μείωση τέλους επιτηδεύματος από το 2024 κατά 50% για εισοδήματα υψηλότερα από την ελάχιστη αμοιβή και κατά 25% για εισοδήματα χαμηλότερα από την ελάχιστη αμοιβή.
■ Μείωση προκαταβολής φόρου κατά 50% για όσους φορολογηθούν το 2024 με την ελάχιστη ετήσια αμοιβή.
■ Εισοδήματα από μισθούς, συντάξεις ή απο αγροτική επιχειρηματική δραστηριότητα συνυπολογίζονται για την κάλυψη του τεκμηρίου.
■ Αγοραπωλησίες ακινήτων αποκλειστικά με τη χρήση τραπεζικών μέσων πληρωμής.
■ Πρόστιμο διπλάσιας αξίας συναλλαγής για αγορές με μετρητά άνω των 500 ευρώ.
■ Αυστηρότεροι κανόνες και επιβαρύνσεις στις βραχυχρόνιες μισθώσεις.
■ Μπόνους έως 3.000 ευρώ σε πολίτες που καταγγέλλουν "μαιμού" αποδείξεις.
■ Αυστηροποίηση ελέγχων σε περίπτωση εμφάνισης ζημιών, αναντιστοιχίας μεταξύ αγορών, πωλήσεων κ.τ.λ.
■ Δυνατότητα καταγραφής με κάμερες κατά τη διάρκεια των ελέγχων.
■ Αυστηροποίηση κυρώσεων για λαθρεμπόριο καυσίμων.
Φόρο...γνώμες
Έχουμε αναφερθεί εκτενώς στο φορολογικό νομοσχέδιο και στις επιπτώσεις του για τις μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις.
Πρέπει να υπάρξει χτίσιμο της φορολογικής συνείδησης των πολιτών μέσω της διαφάνειας στις κρατικές δαπάνες και της βελτίωσης της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών. Σε αυτούς τους τομείς η χώρα μας έχει πολύ φτωχές επιδόσεις, άρα έχει και περιθώρια βελτίωσης. Είναι μέτρα μακροπρόθεσμα μα πολύ σημαντικά.
Βραχυπρόθεσμα μέτρα που θα μπορούσαν να βοηθήσουν στην καταπολέμηση της φοροδιαφυγής θα μπορούσαν να περιλαμβάνουν την αύξηση των στοχευμένων ελέγχων σε υψηλού κινδύνου κατηγορίες φορολογουμένων με αύξηση των προστίμων και των ποινών, η απλοποίηση του φορολογικού συστήματος και ιδανικά η μείωση των φορολογικών συντελεστών. Επίσης η ελληνική πολιτεία υστερεί στην υιοθέτηση των νέων τεχνολογιών και πρακτικών στις συναλλαγές και τους ελέγχους παρά τις εξαγγελίες. Τέλος, κίνητρα ουσιαστικά με όφελος για τους πολίτες στην συλλογή των αποδείξεων, βοηθούν σίγουρα στο να μειωθεί το όφελος της φοροδιαφυγής.
Το πνεύμα του νομοθετήματος δυστυχώς δεν αντικατοπτρίζεται σωστά στο κείμενο του νομοσχεδίου. Αντιμετωπίζει όλους τους φορολογούμενους ως εν δυνάμει φοροφυγάδες. Μπορεί να επιφέρει πρόσκαιρα επικοινωνιακά αποτελέσματα, όμως παράλληλα μειώνει την εμπιστοσύνη των πολιτών προς τους θεσμούς και ωθεί τους φοροφυγάδες σε πιο καινοτόμες μεθόδους φοροδιαφυγής.
Η επιβολή φόρων μέσω της επιβολής τεκμηρίων, όπως προτείνονται στο νέο φορολογικό νομοσχέδιο, ενέχουν τον κίνδυνο επιδείνωσης της φοροδιαφυγής. Το φορολογικό νομοσχέδιο δεν μπορεί να διαχωρίσει την εργασία του ελεύθερου επαγγελματία ή αυτοαπασχολούμενου από την επιχειρηματική του δραστηριότητα και να την φορολογήσει ξεχωριστά. Επέλεξε έναν εύκολο τρόπο. Τον οριζόντιο τεκμαρτό τρόπο. Τα συμπεράσματα δικά σας.....
Παναγιώτης Ράγγος
Λογιστής Φοροτεχνικός Α΄ Τάξης
Οικονομολόγος
Πιστοποιημένος Εσωτερικός Ελεγκτής