Ένα νέο σύστημα ελέγχου των φορολογουμένων μπαίνει στην «οπλοστάσιο» της ΑΑΔΕ, προκειμένου να μπει τέλος σε όσους προσαυξάνουν την περιουσία τους, αλλά επιχειρούν να κρύψουν από τον φοροελεγκτικό μηχανισμό, αν τη δικαιολογούν τα εισοδήματά τους.
Από τις αρχές του έτους δημιουργείται το «σύστημα αυτοματοποιημένου ελέγχου προσαύξησης περιουσίας», το οποίο ονομάζεται ΒΑΝCAPP. Πρόκειται για ένα σύστημα στο οποίο θα συλλέγονται αυτόματα όλες οι πληροφορίες από το οικονομικό προφίλ ενός φορολογούμενου, ενώ ο έλεγχος θα μπορεί να περιλαμβάνει ακόμα και άρση τραπεζικού ή επαγγελματικού απορρήτου.
Ø Ποιες θα είναι οι βασικές του εργασίες
Θα συλλέγει στοιχεία για:
→ Τραπεζικές καταθέσεις
→ Μετοχές
→ Ομόλογα
→ Repos
→ Αμοιβαία κεφάλαι,
→ Πληρωμές λογαριασμών
→ Πιστωτικές κάρτες
→ Θυρίδες
→ Προπληρωμένες κάρτες
→ Ηλεκτρονικά πορτοφόλια
Το BANCAPP θα επιταχύνει τη διαδικασία του ελέγχου, προσδιορίζοντας την φορολογητέα ύλη κατ’ έτος, για κάθε ελεγχόμενο ΑΦΜ.
Το νέο σύστημα θα αναμένεται να συνδυαστεί και με το σύστημα ELENXIS, το οποίο διαθέτει μια τεράστια βάση δεδομένων για κάθε ΑΦΜ. Από εκεί, μόλις ξεκινήσει έλεγχος για έναν φορολογούμενο, θα δίνεται εντολή στο BANCAPP και θα αντλεί στοιχεία για την περιουσιακή και οικονομική κατάσταση του ελεγχόμενου, ώστε στη συνέχεια να βεβαιωθούν τυχόν εισοδήματα και περιουσιακά στοιχεία με τους ανάλογους φόρους.
Το «Σύστημα Αυτοματοποιημένου Ελέγχου Προσαύξησης Περιουσίας» θα αντλεί στοιχεία από όλα τα πιστωτικά και χρηματοδοτικά ιδρύματα, συμπεριλαμβανομένων και των υποκαταστημάτων αλλοδαπών πιστωτικών ιδρυμάτων, από παρόχους πληρωμών, τα ιδρύματα ηλεκτρονικού χρήματος, τα οποία δραστηριοποιούνται στην ελληνική επικράτεια, με ή χωρίς φυσική εγκατάσταση, και τηρούνται στο Μητρώο της Τράπεζας της Ελλάδας.
Ø Πότε θα γίνεται άρση τραπεζικού απορρήτου
Ο ελεγκτικός μηχανισμός θα έχει το δικαίωμα να υποβάλει αίτημα άρσης τραπεζικού και επαγγελματικού απορρήτου ενός φυσικού ή νομικού προσώπου ή μιας νομικής οντότητας, καθώς και του απορρήτου των στοιχείων έναντι των αρχών και υπηρεσιών του δημοσίου.
Σε κάθε αίτημα για την άρση απορρήτου, θα πρέπει να αναγράφονται:
→ Ένας μοναδικός κωδικός (συνδέει τις δομές μεταξύ τους, δημιουργώντας ένα συνεκτικό μηχανισμό αξιόπιστης ενημέρωσης).
→ Πρόσθετα Στοιχεία Μητρώου που αφορούν στο φυσικό ή νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα για το οποίο υποβάλλεται το αίτημα (Ονοματεπώνυμο, Επωνυμία).
→ Το ημερολογιακό διάστημα ελέγχου.
Για την υποβολή αιτήματος άρσης πρέπει να έχουν προηγηθεί όλες οι απαραίτητες διαδικασίες έγκρισης της άρσης του τραπεζικού απορρήτου που προβλέπονται για τις ελεγκτικές υπηρεσίες, με ευθύνη του Προϊσταμένου της εκάστοτε υπηρεσίας.
Όλοι οι φορείς θα πρέπει να αποστείλουν στην ΑΑΔΕ τα στοιχεία των ελεγχόμενων εντός δύο ημερών από το αίτημα της άρσης απορρήτου, με εξαίρεση στις περιπτώσεις που το αίτημα καταλαμβάνει ελεγχόμενο διάστημα μεγαλύτερο των πέντε ετών οπότε και η αποστολή των αιτούμενων αρχείων διενεργείται εντός πέντε εργάσιμων ημερών.
Ø Σχόλιο
Το υπουργείο οικονομικών και η ΑΑΔΕ, τα τελευταία χρόνια, κάνουν συνεχώς προσπάθειες ψηφιοποίησης και ηλεκτρονικοποίησης του κράτους. Γιατί λοιπόν, ενώ υπάρχουν σύγχρονα μέσα καταπολέμησης της φοροδιαφυγής, καταφεύγουν σε ξεπερασμένες και απαρχαιωμένες λύσεις (τεκμαρτός τρόπος υπολογισμού εσόδων);
Τα συμπεράσματα δικά σας….