Αστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια Ανενεργά
 

■ Τελευταίες πληροφορίες

Συγκεκριμένα συζητούνται τα εξής:

  • Αύξηση του κατώτατου μισθού στα €751 από 1ης Ιανουαρίου 2023
  • Κατάργηση ή μείωση κατά 50% του τέλους επιτηδεύματος στους επαγγελματίες

Θα ανακοινωθούν από τον Πρωθυπουργό στη ΔΕΘ.  Η πορεία των εσόδων θα κρίνει αν η μνημονιακή υποχρέωση για τέλος επιτηδεύματος στους επαγγελματίες, θα καταργηθεί πλήρως ή αν σε πρώτη φάση θα μειωθεί κατά 50%

■ Κατώτατος μισθός

Δέκα χρόνια μετά τον Φεβρουάριο του 2012, η κυβέρνηση εξετάζει την επαναφορά του κατώτατου μισθού στα 751 ευρώ. Το μνημονιακό 2012 και με την 6η Πράξη Υπουργικού Συμβουλίου οι βασικές απολαβές των μισθωτών του ιδιωτικού τομέα υποχώρησαν από τα 751 ευρώ στα 586 ευρώ. Τότε δημιουργήθηκε για πρώτη φορά ο υποκατώτατος μισθός των 511 ευρώ, ειδικά για νέους έως 25 ετών. Με την αύξηση του 2019 ο υποκατώτατος καταργήθηκε και ο βασικός μισθός ανέβηκε και πάγωσε για μία τριετία στα 650 ευρώ.

Φέτος πραγματοποιήθηκαν δύο αυξήσεις στον κατώτατο μισθό: η πρώτη εξαγγέλθηκε πέρυσι τον Ιούλιο και τέθηκε σε ισχύ τον φετινό Ιανουάριο. Ηταν της τάξης του 2% και οι κατώτατες αποδοχές ανήλθαν σε 663 ευρώ. Λίγους μήνες μετά, τον Μάιο, πραγματοποιήθηκε νέα αύξηση κατά 7,5% αυτή τη φορά, με αποτέλεσμα ο σημερινός κατώτατος μισθός να διαμορφωθεί στα 713 ευρώ. 

Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι το οικονομικό επιτελείο αναζητά τον επιπλέον δημοσιονομικό χώρο που θα επιτρέψει μια νέα αύξηση των βασικών αποδοχών στα 751 ευρώ, με ό,τι αυτό μπορεί να βοηθήσει στην προσπάθεια των πολιτών να τα βγάλουν πέρα με την καλπάζουσα ακρίβεια.

Αν η αναζήτηση δημοσιονομικών περιθωρίων ευδοκιμήσει, τότε είναι πιθανό ο πρωθυπουργός να ανακοινώσει στη ΔΕΘ την έναρξη του κοινωνικού διαλόγου μέσα στο φθινόπωρο, με στόχο η νέα αύξηση του κατώτατου μισθού να ισχύσει από τις αρχές του 2023. 

■ Τέλος επιτηδεύματος

Η κυβέρνηση επιδιώκει την κατάργηση της μνημονιακής επιβάρυνσης των επαγγελματιών. Αν όμως τα δημοσιονομικά δεν το επιτρέψουν, θα επιδιωχθεί η μείωση του φόρου κατά 50%. Το οικονομικό επιτελείο ίσως θέλει να προλάβει και την πρότυπη δίκη του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ) για το τέλος επιτηδεύματος προχωρώντας από μόνο του σε κούρεμα του φόρου. 

Μπροστά σε αυτά τα ενδεχόμενα, το οικονομικό επιτελείο αναζητά τρόπο και χρήμα για να προχωρήσει -νωρίτερα- σε αποφάσεις. Σημειώνεται ότι, με βάση το άρθρο 31 του μνημονιακού νόμου 3986/2011, από το 2012 και κάθε χρόνο πάνω από 1 εκατομμύριο εργαζόμενοι με μπλοκάκι, μικρομεσαίοι επιχειρηματίες, ελεύθεροι επαγγελματίες και κατ’ επάγγελμα αγρότες, οι οποίοι κατά τη διάρκεια του εκάστοτε προηγούμενου έτους άσκησαν ατομικά τις επαγγελματικές δραστηριότητές τους, καλούνται να πληρώσουν, με το εκκαθαριστικό της φορολογικής δήλωσης, εκτός από τον φόρο εισοδήματος, και το τέλος επιτηδεύματος, το οποίο κυμαίνεται από 400 έως 650 ευρώ.

Επιπλέον, κάθε χρόνο χιλιάδες εταιρείες και άλλα νομικά πρόσωπα που είχαν ενεργή δραστηριότητα κατά τη διάρκεια του προηγούμενου έτους καλούνται να καταβάλουν τέλος επιτηδεύματος 800-1.000 ευρώ. Η υποχρέωση καταβολής των συγκεκριμένων ποσών ισχύει ανεξαρτήτως του αν οι υπόχρεοι είχαν κέρδη ή ζημίες.

■ Τα έσοδα

Με βάση τα μέχρι σήμερα στοιχεία, έχουν ξεπεραστεί προς το καλύτερο οι αρχικές προβλέψεις για την πορεία των εσόδων, όπως αναφέρουν κυβερνητικοί αξιωματούχοι αλλά και παράγοντες της αγοράς. Σύμφωνα με αυτούς, φέτος θα σπάσουν τα κοντέρ, καθώς είναι πιθανό οι εισπράξεις από τον τουρισμό να κινηθούν πάνω από το 80% ή τα 14-15 δισ. ευρώ του 2019, προσεγγίζοντας ακόμα και τα 18 δισ. ευρώ.

Ωστόσο, δεν φτάνει μόνο ο τουρισμός για να κάνει τη διαφορά στα ταμεία. Θα πρέπει και οι εισπράξεις από τους φόρους να μην πέσουν σε ταχύτητα καθώς το μεγαλύτερο μέρος τους εισρέει στα κρατικά ταμεία το β’ εξάμηνο του έτους. 

Με βάση τα διαθέσιμα στοιχεία έως το τέλος Ιουνίου, τα καθαρά έσοδα του κρατικού προϋπολογισμού έφτασαν στα 26,259 δισ. ευρώ, με υπέρβαση 2,079 δισ. ευρώ σε σχέση με τον στόχο, και τα φορολογικά άγγιξαν τα 24,673 δισ. ευρώ, με υπέρβαση 3,584 δισ. ευρώ σε σχέση με τον στόχο της εισηγητικής έκθεσης του Προϋπολογισμού. Ηδη μεγάλο μέρος από την επιστρεπτέα προκαταβολή έχει μπει στα κρατικά ταμεία, όπως επίσης και από τον φόρο εισοδήματος και τον ΕΝΦΙΑ. Συγκεκριμένα, τα νοικοκυριά προκατέβαλαν το 50% του φόρου εισοδήματος προτού καν λήξει η διορία πληρωμής του φόρου.

Από τα 2,3 δισ. ευρώ του φόρου εισοδήματος που έχουν βεβαιωθεί έχει πληρωθεί το 1,5 δισ. ευρώ. Επιπροσθέτως, έχει γυρίσει στα κρατικά ταμεία πάνω από 1 δισ. ευρώ της επιστρεπτέας προκαταβολής, ενώ έχει εξοφληθεί και πάνω από το 50% του ΕΝΦΙΑ. Στην περίπτωση που η τάση αυτή συνεχιστεί, ο δημοσιονομικός χώρος θα είναι μεγαλύτερος.

■ Σχόλιο

Τα εισοδήματα των νοικοκυριών θα πρέπει να αντέξουν τη λαίλαπα των ανατιμήσεων και του υψηλού πληθωρισμού που βρίσκεται κοντά στην περιοχή του 11% - 12%.

Τα όρια και οι δυνατότητες της χώρας για ευελιξία στη λήψη μέτρων θα εξαρτώνται από το Σύμφωνο Σταθερότητας και τους νέους δημοσιονομικούς κανόνες που βρίσκονται υπό διαπραγμάτευση μεταξύ των κρατών-μελών της Ευρωζώνης.

Θα πρέπει να παρθούν επιπλέον μέτρα ανακούφισης. Κατά την γνώμη μας, από αυτό εδώ το βήμα, δεν μπορεί να είναι μόνο οι πλατφόρμες για τα fuel pass και τα power pass. Θα πρέπει να μειωθεί ο Ε.Φ.Κ στα καύσιμα με αντίστοιχη μείωση του Φ.Π.Α και μείωση του Φ.Π.Α σε βασικά αγαθά. Τα έχουμε ξαναπεί πολλές φορές. Τόλμη χρειάζεται.....


Παναγιώτης Ράγγος 

Λογιστής Φοροτεχνικός Α΄ Τάξης - Οικονομολόγος